פיצויים בעת פרישה

25.01.2022

פיצויים בעת פרישה עוסק בהיבטים השונים החלים על פורש מעבודה הזכאי לפיצויים. על פי חוק, עובד אשר מסיים את עבודתו לאחר שנת עבודה אחת לפחות, זכאי לקבל פיצויי פיטורין בגובה שכרו האחרון כפול מספר שנות העבודה (אלא אם כן סיכם עם מעסיקו שיחול עליו סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורין).

המענק מתקבל בסכום אחד, חד פעמי, אשר חלקו פטור ממס (עד לתקרות מסוימות) והעודף חייב במס ולפיכך, בגינו נדרש העובד לשלם מס בהתאם למדרגות המס השולי שלו, דבר אשר יוצר עיוות מסוים, שכן, במידה וסכום זה היה מתחלק רעיונית לאורך כל שנות עבודתו, סביר כי לא היה מגיע לחבות במס הדומה לזו שיידרש לשלם בעת קבלת המענק.

כאשר מדובר בעובד ותיק ו/או עובד בכיר יכול ומענק הפרישה יהיה בסכום גבוה. במקרה כזה, יתכן והסכום הלא פטור, יגיע אף הוא לסכומים גבוהים ואלו ימוסו בהתאם.

ניתן, להגיע לחסכון במס במספר חלופות, לדוגמה, בדרך של פריסת הפיצויים, בדרך של ייעוד המענק לרצף קצבה או בדרך של ייעוד רצף לפיצויים.

פריסת הפיצויים

היות וסכום הפיצויים מחושב על בסיס מספר שנות העבודה, רשאי מקבל הפיצויים, לדרוש פריסה רעיונית של הסכום, על פני מספר שנים ובכך הוא עשוי להקטין משמעותית את חבות המס, החל עליו. בהתאם למצב החוקי כיום, עובד רשאי לבקש עבור כל 4 שנות עבודה, שנת פריסה אחת, אך לא יותר מ- 6 שנות פריסה.

יתרון הפריסה מבוסס על האפשרות לשלם מס על פי מדרגת מס נמוכה יותר, בהתחשב בהכנסות בפועל ו/או ההכנסות הצפויות, באופן בו בכל שנת מס שבה ייפרסו הפיצויים, הכנסתו של הפורש ביחד עם המענק, תהיה נמוכה יותר מזו שהייתה אילו מוסו הפיצויים במלואם בעת קבלתם וכפועל יוצא מכך, המיסוי הצפוי יהיה נמוך יותר. הפריסה, יכול שתעשה קדימה או אחורה ממועד הפרישה, לכן, על הפורש לשקול, איזו חלופה מיטיבה עמו, בהתאם לצפי הכנסותיו העתידיות משכר, פנסיה והכנסות אחרות. כך לדוגמה, עובד אשר פורש לגמלאות וצופה כי הכנסתו הפנסיונית והכנסותיו האחרות יהיו נמוכות יותר משכרו בשנות העבודה שקדמו לפרישה, סביר שיבחר לפרוס את פיצוייו לשנים קדימה.

כדי לבצע פריסת פיצויים, נדרש להגיש בקשה לפקיד שומה ועל פיה, תחושב חבות המס ותנוכה מקדמה מהפיצויים החייבים. במצב זה, על הפורש מוטלת החובה להגיש דוח שנתי למס הכנסה לכל אחת משנות הפריסה, זאת לצורך קבלת החזרי מס במידה וזכאי הפורש לכך, או במקרים אחרים להשלים את המס הנוסף. מכאן, שחשוב לבחון את מגוון ההכנסות הצפויות אל מול ההכנסות הקיימות בטווח שנות הפריסה ולהסתייע בייעוץ מקצועי מתאים, אשר עשוי להביא לחסכון בנטל המס.

ייעוד מענק לרצף קצבה

ישנם מקרים, בהם מעדיף העובד לא למשוך את מלוא כספי הפיצויים המגיעים לו ולהותירם בקופת הגמל, כך שישולמו במסגרת קצבתו החודשית העתידית (מכאן גם השם ייעוד לקצבה). על קצבתו זו, ישלם הפורש מיסים בהתאם לפטורים והזיכויים המגיעים לו. בבחירה זו, רשאי העובד למשוך את חלקו של המענק הפטור ממס ולהותיר את החלק החייב במס, בקופה.

הפורש, רשאי בכל עת, לחזור בו מהחלטה זו, על ידי הגשת בקשת מתאימה לפקיד השומה אשר במסגרתה, יבוצע חישוב לחבות המס הנותרת, במידה וקיימת כזו.

ייעוד מענק לרצף פיצויים

רצף הפיצויים הינו מסלול שונה במקצת ומתייחס לרוב לפורש, אשר אינו יוצא לגמלאות. במטרה לעודד עובדים לחסוך את כספי הפיצויים ולייעד אותם לגיל הפרישה, מעניקה המדינה מסלול זה, המאפשר לעובד, אשר עוזב מקום עבודה אחד ומתחיל לעבוד במקום עבודה אחר, לשמר כספים אלו בקופת הפיצויים ולהמשיך עמם למקום עבודתו החדש.

עובד המעוניין במסלול זה, נדרש לעמוד במספר תנאים, לרבות, אי משיכת הכספים מהקופה (אף לא חלק מהם) ומציאת מקום עבודה חדש (אשר אל קופתו החדשה יופקדו כספי הפיצויים הקודמים) וכל זאת, בתוך שנה מיום עזיבתו את מקום העבודה. בנוסף, חלה עליו החובה להודיע לפקיד השומה באזור מגוריו על בחירתו במסלול זה.

לסיכום

על הפורש לשקול את יתרונות וחסרונות כל אחד מהמסלולים המגוונים הקיימים שאת חלקם הצגנו לפניכם לעיל, כן עליו לשקול עד כמה נחוץ לו סכום חד פעמי גבוה, שעלול להיות ממוסה בשיעורים מהותיים, או לחלופין, פריסתו על פני תקופת הפנסיה. כל אלו ושיקולים נוספים, צריכים לבוא בחשבון יחד עם הזיכויים והפטורים המגיעים לפורש ולפיכך, מומלץ להסתייע בייעוץ מקצועי מתאים בנושא זה.

המידע הניתן במאמר / מדריך זה, ניתן כשרות על ידי מיכאל ויצמן ושות' – משרד רואי חשבון, פארק תעשיות פולג נתניה. המידע אינו מהווה תחליף למתן חוות דעת ספציפית, אף כי נעשו מאמצים להקפיד על דיוק המידע, זאת נכון למועד פרסום המאמר בלבד, איננו אחראיים בצורה כלשהיא לתוכנו וכל שימוש בו מחייב בדיקה או קבלת ייעוץ על בסיס מקצועי.

רואה חשבון ממשרדנו ישמח לסייע בהקדם, ככל שיידרש. צור קשר – ללא התחייבות.

צור קשר
09-8920100

ייעוץ ללא התחייבות -
מלאו פרטים וניצור עמכם קשר!

שלח
הצלחה
whatsapp
נְגִישׁוּת
איפוס

מבוא

האינטרנט מהווה כיום את המאגר הגדול ביותר לחופש מידע עבור כלל המשתמשים ועבור משתמשים בעלי מוגבלויות בפרט. ככזה, אנו שמים דגש רב על הנגשת האתר לכל אדם לרבות לבעלי מוגבלויות. הכל במטרה לאפשר חווית גלישה טובה, מועילה ומהנה יותר. בתוך כך, אנו שואפים להבטיח כי השירותים הדיגיטליים יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלויות ועל כן הושקעו משאבים רבים במטרה להקל על השימוש באתר עבור כלל האוכלוסייה, זאת מתוך אמונה כי לכל אדם מגיעה הזכות לחיות בשוויון, כבוד, נוחות ועצמאות.

 

כיצד עובדת ההנגשה באתר?

באתר מוצב תפריט הנגשה. לחיצה על התפריט מאפשרת פתיחת כפתורי ההנגשה. לאחר בחירת נושא בתפריט יש להמתין לטעינת הדף.

 

מה בתפריט?

- מתן אפשרות לניווט ע״י מקלדת

- הגדלת פונט האתר ל־5 גדלים שונים

- עצירת אלמנטים נעים וחסימת הבהובים

- שינוי ניגודיות צבעים על בסיס רקע כהה

- שינוי ניגודיות צבעים על בסיס רקע בהיר

- התאמת אתר לעיוורי צבעים

- שינוי הפונט לקריא יותר

- הגדלת הסמן ושינוי צבעו לשחור או לבן

- הגדלת התצוגה לכ־200%

- הדגשת קישורים באתר

- הדגשת כותרות באתר

- הצגת תיאור אלטרנטיבי לתמונות

- הצהרת נגישות

- שליחת משוב נגישות

 

הבהרה

חרף מאמצנו לאפשר גלישה באתר נגיש עבור כל דפי האתר, יתכן ויתגלו דפים באתר שטרם הונגשו, או שטרם נמצא הפתרון הטכנולוגי המתאים. אנו ממשיכים במאמצים לשפר את נגישות האתר, ככל האפשר, וזאת מתוך אמונה ומחויבות מוסרית לאפשר שימוש באתר לכלל האוכלוסייה, לרבות אנשים עם מוגבלויות.

סמן גדול (שחור)
סמן גדול (לבן)
חלונית הגדלה
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
מונוכרום
ניגודיות כהה
ניגודיות בהירה
הדגשת קישורים
הדגשת כותרות
תיאור תמונות
ניווט במקלדת
ביטול הבהובים
Powered by EMILIA DIGITAL