איזון משאבים לפני גירושין

25.08.2021

איזון משאבים לפני גירושין נדרש מעת לעת במציאות בה אנו חיים בשנים האחרונות, כל זוג נשוי שלישי בישראל חווה הליך גירושין. בעולם המודרני – כלכלי, המאפיין גם את ישראל, להליך הגירושין, הכולל התמודדות קשה עם היבטים רגשיים, בין בני הזוג הנפרדים מחד ובינם לבין צאצאיהם מאידך, נלווית התמודדות נוספת, מורכבת לא פחות, עם סוגיות כלכליות רבות ומגוונות, לרבות קביעת דמי מזונות, מדור, השתתפות בהוצאות מיוחדות וכמובן, גם חלוקת רכוש, פעולה ששמה המקובל הינו – איזון משאבים.

מעצם הפירוד בין בני זוג שחייהם שולבו יחד במסגרת נישואין והקמת משפחה, עולה הצורך להפריד ולחלק את נכסיהם המשותפים, הכוללים בין היתר, נכסי נדל"ן, כספים בחשבונות בנק, השקעות, בתי עסק המנוהלים על ידי בני הזוג, יחד ו/או בנפרד, נכסי קריירה, קרנות פנסיה וכד' ומנגד לחלק את הנשיאה בנטל פירעון ההתחייבויות המשותפות, כגון משכנתאות, הלוואות, חובות למוסדות שונים וכד' כאמור פעולה הקרויה איזון משאבים לפני גירושין.

בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג – 1973, ככל שלא נחתם הסכם ממון בין בני זוג, חלוקת רכוש בגירושין, תיעשה לגבי הרכוש המשותף נטו, כלומר, הרכוש שצברו בני הזוג במהלך נישואיהם בניכוי חובות קיימים, בדרך של "איזון משאבים", על פי ההנחיות אשר נקבעו בחוק זה.

למעשה, רוח החוק והתקדימים המשפטיים בנושא חלוקת רכוש זוגות מתגרשים הינה כי לבן הזוג, בין אם הוא עובד בשכר ובין אם לאו, יש זכויות בהתפתחות המקצועית ובנכסי הקריירה של בן זוגו, אשר ניתן ויש לתרגמם למונחים כספיים ובכל נכס אחר שנצבר ו/או נרכש במהלך חיי הנישואין וזאת בניכוי ההתחייבויות הקיימות נכון למועד החלוקה. יחד עם זאת, כמובן, קובע החוק שורה של מקרים בהם לבן הזוג אין חלק בנכס מסוים, היות והוא מוגדר כנכס שאינו בר חלוקה ושייך מלכתחילה רק לאחד מבני הזוג, אף אם עשו בו שימוש יחד במהלך חיי הנישואין.

תחשיב איזון משאבים לפני גירושין הינו למעשה פעולה המרכזת את איזון הנכסים הכלכליים, נטו, בין בני זוג החווים הליך גירושין. פעולה זו הינה מורכבת לכשעצמה ומצריכה מומחיות ומקצועיות, בין היתר, בשל סוג הנכסים המוחזקים על ידי בני הזוג, שלעתים ערכם אינו מכומת וידוע מראש ודורש חוות דעת מומחה לבית משפט מקצועית לביצוע ההערכה. בעוד שפיקדון בנקאי למשל, מנוהל, מתועד ומשוערך על ידי הבנק, בו הוא מוחזק ובכל רגע נתון ניתן לדעת מהו ערכו הכלכלי, הרי שישנם נכסים, בעיקר בלתי מוחשיים, שערכם משתנה מעת לעת, בשל סיבות אובייקטיביות וסובייקטיביות שונות והוא מצריך הערכה מקצועית לשוויו, כדוגמת נכסי קריירה, שווי מניות חברה פרטית, שאינה נסחרת בבורסה, שווי זכויות פנסיוניות וכד'.

למצער, ישנם מקרי גירושין אשר מעורבות בהם אנרגיות שליליות מאד ואף כוונות זדון, המביאות את מי מהצדדים, או שניהם לביצוע ניסיונות להבריח נכסים אל מחוץ לתא המשפחתי, כדי להימנע מחלוקתם עם בן הזוג, כגון משיכת כספים והפקדתם בחשבון חדש שאינו מוכר לבן הזוג, העברת בעלות על מניות לידי מקורבים וכד'. ניסיונות אלה נעשים לעיתים אף זמן רב לפני מועד הקרע בין הצדדים, כאשר מי מהצדדים נערך מראש לגירושין ומבצע ניסיונות הברחת נכסים, בזמן שבן זוגו אף אינו מודע לכוונתו להתגרש. במקרים מעין אלה, איזון המשאבים הופך להיות מורכב מאד ומצריך שימוש במומחיות ששמה המקובל הינו "ביקורת חקירתית".

פרמטרים נוספים, המשפיעים על מורכבות ואופן ביצוע תחשיב איזון משאבים לפני גירושין וחלוקת הרכוש בפועל, יכולים להיות גילם של בני הזוג, מעמדם הסוציואקונומי, פערי השתכרות בין בני הזוג, קיומם של ילדים קטינים הסמוכים לשולחנו של מי מהצדדים ועוד. כל מקרה נבחן לגופו, תוך התחשבות בגורמים השונים המשפיעים על מורכבות התחשיב ובעיקר, תוך מאמץ להגיע לחלוקה הפרקטית והנוחה ביותר של הרכוש בין בני הזוג.

המידע הניתן במאמר / מדריך זה, ניתן כשרות על ידי מיכאל ויצמן ושות' – משרד רואי חשבון, פארק תעשיות פולג נתניה. המידע אינו מהווה תחליף למתן חוות דעת ספציפית, אף כי נעשו מאמצים להקפיד על דיוק המידע, זאת נכון למועד פרסום המאמר בלבד, איננו אחראיים בצורה כלשהיא לתוכנו וכל שימוש בו מחייב בדיקה או קבלת ייעוץ על בסיס מקצועי.

רואה חשבון ממשרדנו ישמח לסייע בהקדם, ככל שיידרש. צור קשר – ללא התחייבות.

צור קשר
09-8920100

ייעוץ ללא התחייבות -
מלאו פרטים וניצור עמכם קשר!

שלח
הצלחה
whatsapp
נְגִישׁוּת
איפוס

מבוא

האינטרנט מהווה כיום את המאגר הגדול ביותר לחופש מידע עבור כלל המשתמשים ועבור משתמשים בעלי מוגבלויות בפרט. ככזה, אנו שמים דגש רב על הנגשת האתר לכל אדם לרבות לבעלי מוגבלויות. הכל במטרה לאפשר חווית גלישה טובה, מועילה ומהנה יותר. בתוך כך, אנו שואפים להבטיח כי השירותים הדיגיטליים יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלויות ועל כן הושקעו משאבים רבים במטרה להקל על השימוש באתר עבור כלל האוכלוסייה, זאת מתוך אמונה כי לכל אדם מגיעה הזכות לחיות בשוויון, כבוד, נוחות ועצמאות.

 

כיצד עובדת ההנגשה באתר?

באתר מוצב תפריט הנגשה. לחיצה על התפריט מאפשרת פתיחת כפתורי ההנגשה. לאחר בחירת נושא בתפריט יש להמתין לטעינת הדף.

 

מה בתפריט?

- מתן אפשרות לניווט ע״י מקלדת

- הגדלת פונט האתר ל־5 גדלים שונים

- עצירת אלמנטים נעים וחסימת הבהובים

- שינוי ניגודיות צבעים על בסיס רקע כהה

- שינוי ניגודיות צבעים על בסיס רקע בהיר

- התאמת אתר לעיוורי צבעים

- שינוי הפונט לקריא יותר

- הגדלת הסמן ושינוי צבעו לשחור או לבן

- הגדלת התצוגה לכ־200%

- הדגשת קישורים באתר

- הדגשת כותרות באתר

- הצגת תיאור אלטרנטיבי לתמונות

- הצהרת נגישות

- שליחת משוב נגישות

 

הבהרה

חרף מאמצנו לאפשר גלישה באתר נגיש עבור כל דפי האתר, יתכן ויתגלו דפים באתר שטרם הונגשו, או שטרם נמצא הפתרון הטכנולוגי המתאים. אנו ממשיכים במאמצים לשפר את נגישות האתר, ככל האפשר, וזאת מתוך אמונה ומחויבות מוסרית לאפשר שימוש באתר לכלל האוכלוסייה, לרבות אנשים עם מוגבלויות.

סמן גדול (שחור)
סמן גדול (לבן)
חלונית הגדלה
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
מונוכרום
ניגודיות כהה
ניגודיות בהירה
הדגשת קישורים
הדגשת כותרות
תיאור תמונות
ניווט במקלדת
ביטול הבהובים
Powered by EMILIA DIGITAL